Civilinė byla Nr. eB2-3254-1097/2022

Teisminio proceso Nr. 2-55-3-01412-2022-9

Procesinio sprendimo kategorijos: 3.4.3.4; 3.4.3.11

(S)

 

img1 

 

VILNIAUS APYGARDOS TEISMAS

 

N U T A R T I S

 

2022 m. gruodžio 15 d.

Vilnius

 

Vilniaus apygardos teismo Civilinių bylų skyriaus teisėja Rūta Latvelė

teismo posėdyje rašytinio proceso tvarka išnagrinėjo ieškovės Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos pareiškimą dėl bankroto bylos iškėlimo atsakovei uždarajai akcinei bendrovei „CHK Investment“.

 

Teismas

 

n u s t a t ė :

 

1.       Pareiškėja Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI) kreipėsi į teismą, prašydama iškelti nemokumo (bankroto) bylą UAB „CHK Investment“ (toliau – bendrovė). Nurodė, kad 2022 m. lapkričio 7 d. bendrovė VMI turi 14 293,32 Eur mokestinę nepriemoką. Bendrovės atžvilgiu buvo taikyti Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme numatyti mokestinės nepriemokos išieškojimo veiksmai, tačiau mokestinių nepriemokų išieškoti nepavyko. Bendrovė nėra pateikusi finansinės atskaitomybės dokumentų už 2021 metus. VĮ Registrų centro duomenimis, bendrovės vardu įregistruoto nekilnojamojo turto nėra. VĮ „Regitra“ duomenimis, bendrovės vardu registruotų transporto priemonių nėra. Bendrovė apdraustųjų asmenų (darbuotojų) neturi, paskutinis darbuotojas (vadovas) atleistas 2022 m. gegužės 19 d. Antstolių informacinės sistemos 2022 m. lapkričio 7 d. duomenimis, bendrovės atžvilgiu vykdomos 2 vykdomosios bylos iš viso 14 180,17 Eur sumai. Pareiškėjos teigimu, nurodytos aplinkybės patvirtina, kad bendrovė negali laiku vykdyti turtinių prievolių, taigi, yra nemoki; pareiškėja prašo iškelti bendrovei bankroto bylą

2.       Atsakovė UAB „CHK Investment“ atsiliepimo į pareiškimą per teismo nustatytą terminą nepateikė.

Teismas

k o n s t a t u o j a :

Pareiškimas dėl bankroto bylos iškėlimo tenkintinas.

3.       Juridinių asmenų registro duomenimis nustatyta, kad bendrovė UAB „CHK Investment“ juridinių asmenų registre įregistruota 2008 m. rugpjūčio 21 d., įregistruota veikla – „atlygintinų paslaugų teikimas įvairiose srityse, visų pirma: finansinės konsultacijos, konsultacinė verslo ir valdymo veikla, verslo informacijos paieška ir pateikimas, prekių pirkimas ir pardavimas, kita, niekur kitur nepriskirtina verslo veikla bei kita įstatymų leidžiama veikla“. Įmonės vadovu (direktoriumi) nuo 2008 m. rugpjūčio 11 d. paskirtas Donatas Juozėnas (vadovavimo faktas įregistruotas 2008 m. rugpjūčio 21 d.) (e. t. 1, b. l. 48-50).

4.       Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo (toliau – JANĮ) 21 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta, kad juridiniam asmeniui keliama bankroto byla, jeigu: 1) jis yra nemokus; 2) jam nėra keliama restruktūrizavimo byla. Šios sąlygos yra kumuliatyvios.

5.       JANĮ 2 straipsnio 7 dalyje įtvirtinta, kad juridinio asmens nemokumas yra juridinio asmens būsena, kai juridinis asmuo laiku negali vykdyti turtinių prievolių arba juridinio asmens įsipareigojimai viršija jo turto vertę. Nurodytos sąlygos yra alternatyvios, t. y. nemokumo būsenai konstatuoti pakanka vienos iš dviejų sąlygų: 1) juridinis asmuo negali laiku įvykdyti turtinių prievolių (likvidumo testas); 2) juridinio asmens įsipareigojimai viršija jo turto vertę (balanso testas) (Lietuvos apeliacinio teismo 2021 m. vasario 11 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 2-245-407/2021; 2022 m. kovo 31 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e2-377-910/2022). Vertinant juridinio asmens (ne)mokumą taip pat atsižvelgtina ir į kitas juridinio asmens finansinius sunkumus atskleidžiančias aplinkybes, pavyzdžiui: 1) juridinis asmuo nebevykdo įstatuose apibrėžtos veiklos arba vykdoma veikla ilguoju periodu kuria tik nuostolius ir nėra perspektyvų atkurti įprastos veiklos vykdymą ir stabilizuoti padėtį; 2) juridinis asmuo sistemiškai nevykdo savo įsipareigojimų kreditoriams; 3) juridinis asmuo neturi turto, kuris būtų pakankamas kreditorių finansiniams reikalavimams patenkinti. Pateikdamas šiuos nemokumo požymius, kasacinis teismas nurodė, kad juridinio asmens nemokumo būsena yra siejama būtent su ilgalaikiais ir rimtais finansiniais sunkumais, užkertančiais kelią vykdyti įprastą ūkinę komercinę ar kitą įstatuose apibrėžtą veiklą ir reikalaujančiais kraštutinių priemonių taikymo priverstinai nutraukiant tokio asmens veiklą ir likviduojant jį per bankroto procedūrų vykdymą (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2019 m. gegužės 20 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-105-684/2019; Lietuvos apeliacinio teismo 2022 m. liepos 28 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e2-818-933/2022).

6.       Nustatinėjant įmonės nemokumą pagrindinė įrodinėjimo našta tenka atsakovei, t. y. įmonei, kuriai prašoma iškelti bankroto bylą – būtent jai tenka įrodinėjimo našta įrodyti, kad ji yra moki (Lietuvos apeliacinio teismo 2022 m. liepos 14 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e2-755-553/2022). Jurinio asmens (ne)mokumas vertintinas pagal aktualius finansinės atskaitomybės ir kitus byloje esančius duomenis, kurie pagrindžia įsipareigojimų kreditoriams dydį ir realią, o ne įrašytą balanse, įmonės turimo turto vertę (žr. Lietuvos apeliacinio teismo nutartį civilinėje byloje Nr. e2-818-933/2022 ir joje nurodytą teismų praktiką). Atveju, jeigu įmonė duomenų, patvirtinančių, kad ji vykdo veiklą bei jos finansinė padėtis neatitinka nemokios įmonės būsenos, nepateikia, teismas gali tokią įmonę pripažinti nemokia paties teismo iniciatyva surinktų duomenų pagrindu ir tuo atveju, kai byloje esantys duomenys apie įmonės (ne)mokumą nėra pakankamai išsamūs (Lietuvos apeliacinio teismo 2022 m. liepos 14 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e2-755-553/2022; 2022 m. liepos 28 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e2-812-910/2022).

7.       Iš Juridinių asmenų registro duomenų nustatyta, kad paskutiniai bendrovės pateikti finansinės atskaitomybės dokumentai yra už 2020 metų ataskaitinį laikotarpį (nuo 2020 m. sausio 1 d. iki 2020 m. gruodžio 31 d.). Pagal juos bendrovė turėjo turto už 135 5478 Eur; po vienų metų mokėtinų sumų ir kitų ilgalaikių įsipareigojimų už 124 2362 Eur; per vienus metus mokėtinų sumų ir kitų trumpalaikių įsipareigojimų už 88 083 (e. t. 1, b. l. 65, 67). Savo vardu registruoto kilnojamojo ir/ar nekilnojamojo turto atsakovė nutarties priėmimo dieną neturi (e. t. 1, b. l. 55, 68). Iš Antstolių informacinės sistemos duomenų (e. t. 1, b. l. 56-62) nustatyta, kad bendrovės atžvilgiu vykdomi išieškojimai 4 antstolio Donato Kisieliaus vykdomose vykdomosiose bylose: vykdomojoje byloje Nr. 0174/22/00641, vykdomojo dokumento išdavimo data – 2022 m. kovo 15 d., pradėta vykdyti 2022 m. balandžio 19 d., išieškotojas – VMI, išieškoma suma – 10 074,41 Eur; vykdomojoje byloje Nr. 0174/22/00529, vykdomojo dokumento išdavimo data – 2022 m. kovo 14 d., pradėta vykdyti 2022 m. balandžio 4 d., išieškotojas – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos Vilniaus skyrius (toliau – VSDF), išieškoma suma – 761,5 Eur; vykdomojoje byloje Nr. 0174/22/00246, vykdomojo dokumento išdavimo data – 2022 m. sausio 12 d., pradėta vykdyti 2022-02-15., išieškotojas – VMI, išieškoma suma – 4105.76 Eur; vykdomojoje byloje Nr. 0174/22/00162, vykdomojo dokumento išdavimo data – 2021 m. gruodžio 22 d., pradėta vykdyti 2022 m. sausio 31 d., išieškotojas – SĮ „Vilniaus atliekų sistemos administratorius“, išieškoma suma – 547,64 Eur. Remiantis VMI pateiktais duomenimis ir paaiškinimais, 2022 m. lapkričio 7 d. bendrovės mokestinė nepriemoka VMI sudaro 14 293,32 Eur (e. t. 1, b. l. 1.). Iš viešai prieinamų internetinio portalo www.rekvizitai.vz.lt duomenų nustatyta, kad bendrovė nuo 2020 m. pabaigos turėjo vieną darbuotoją (apdraustąjį), nuo 2022 m. birželio 9 d. darbuotojų nebeturi (e. t. 1, b. l. 75). 

8.       Bendrovės finansinės atskaitomybės dokumentai yra už 2020 metų ataskaitinį laikotarpį, todėl bendrovės finansinės būklės laikotarpiu iki šios nutarties priėmimo dienos apibūdinti negali ir sprendžiant dėl bendrovės (ne)mokumo jais nesivadovautina. Bendrovė apie pareiškimą dėl bankroto bylos jai iškėlimo buvo informuota CPK 123 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka, atsiliepimo į pareiškimą dėl bankroto bylos jai iškėlimo nepateikė; bendrovės vadovas duomenų (dokumentų), kuriais remiantis būtų galima nustatyti realią, šiuo metu esančią bendrovės finansinę padėtį, taip taip nepateikė, todėl vertinant bendrovės (ne)mokumą vadovautinasi ieškovės pateiktais ir teismo iniciatyva surinktais duomenimis.

9.       Atsižvelgiant į nurodytą bei remiantis tuo, kad, kad: 1) ieškovės pateiktais ir teismo iniciatyva surinktais duomenimis nenustatyta, jog atsakovė turi turto; 2) ieškovės pateiktais ir teismo iniciatyva surinktais duomenimis nustatyta, jog atsakovės skolos, remiantis byloje esančiais duomenimis, sudaro 15 602,46 Eur (761,5 Eur skola VSDF; 547,64 Eur skola SĮ „Vilniaus atliekų sistemos administratorius“; 14 293,32 Eur skola VMI (remiantis VMI pateiktais duomenimis)), konstatuotina, jog: 1) atsakovė įvykdyti turtinių prievolių, kurių vykdymo terminas yra suėjęs (15 602,46 Eur), negali; 2) jos įsipareigojimai (15 602,46 Eur) viršija turimo turto vertę. Visi vykdomieji dokumentai, pagal kuriuos bendrovės atžvilgiu vykdomi išieškojimai, buvo išduoti per pastaruosius metus, nuo 2022 m. birželio 9 d. bendrovė nebeturi darbuotojų (draudžiamųjų), dėl ko darytina išvada, jog veiklos nebevykdo ir perspektyvos, kad iš jos bus gaunamos pajamos, nėra. Atsižvelgiant į nurodytą, darytina išvada, kad bendrovės finansiniai sunkumai nėra laikini, todėl konstatuotina, kad bendrovė yra nemoki (JANĮ 2 straipsnio 7 dalis).

10.       Iš Lietuvos teismų informacinės sistemos Liteko nustatyta, kad bendrovė šios nutarties priėmimo dieną nei ieškovės, nei atsakovės statusu nedalyvauja jokiose kitose aktyviose civilinėse bylose, įskaitant – ir bylose, kuriose jai būtų keliama restruktūrizavimo byla (JANĮ 3 straipsnio 4 punktas, 15 straipsnio 2 dalis, Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 179 straipsnio 3 dalis).

11.       Atsižvelgiant į nurodytą bei remiantis tuo, kad: 1) nustatyta, jog bendrovė yra nemoki; 2) nustatyta, kad bendrovei nėra keliama restruktūrizavimo byla, konstatuotina, jog yra pagrindas bendrovei iškelti bankroto bylą (JANĮ 21 straipsnio 2 dalis).

12.       JANĮ 34 straipsnio 7 dalyje įtvirtinta, kad priėmus nutartį iškelti bankroto bylą, turi būti paskirtas nemokumo administratorius. Pagal JANĮ 34 straipsnio 3 dalies nuostatas, nemokumo administratorių teismas parenka naudodamasis Nemokumo administratorių atrankos taisyklėmis ir programa. Nemokumo administratorių atrankos kompiuterinėje programoje (AVNIS) suvedus turimus duomenis apie atsakovę, programa parinko nemokumo administratoriumi UAB ,,Mokumo atkūrimas“ (sąrašo eilės Nr. N-JA0169). Duomenų, kurie keltų abejonių dėl šio nemokumo administratoriaus paskyrimo, nėra, taip pat nenustatyta nemokumo administratoriaus skyrimo apribojimų, t. y. aplinkybių, numatytų JANĮ 37 straipsnyje, todėl UAB ,,Mokumo atkūrimas“ skiriamas bendrovės administratoriumi. Papildomai pažymėtina, kad bankroto administratorius sutikimą administruoti procesą pateikė prisiimant bankroto proceso administravimo išlaidų riziką

13.       Vadovaujantis JANĮ 26 straipsnio 3 dalies 1 punktu, jeigu teismas kelia bankroto bylą, teismo nutartyje papildomai nurodoma bazinio atlygio už bankroto proceso administravimą nemokumo administratoriui suma. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. rugsėjo 4 d. nutarimu Nr. 924 (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. gruodžio 18 d. nutarimo Nr. 1299 redakcija) patvirtintų Bazinio atlygio už bankroto proceso administravimą dydžių lentelėje nurodyta, kad bazinio atlygio dydis negali būti mažesnis už 5 minimaliuosius mėnesinius atlyginimus (toliau – MMA) ir didesnis už 50 MMA. Šios nutarties priėmimo dieną Lietuvos Respublikoje galiojo 730 Eur MMA. Teismas sprendžia, kad nemokumo administratoriui nustatytinas bazinis 3 650 Eur (5 MMA, t. y. 5 x 730 Eur) atlygis už bankroto proceso administravimą.

14.       Atsakovės nekilnojamajam turtui ir kitam ilgalaikiam turtui, prie trumpalaikio turto priskiriamam nekilnojamam turtui ar turtinėms teisėms taikytinas areštas, galiojantis iki šios nutarties įsiteisėjimo dienos (JANĮ 26 straipsnio 3 dalies 3 punktas).

15.       Įmonės valdymo organams nustatytinas 15 dienų terminas nuo nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos perduoti nemokumo administratoriui įmonės valdomą ir naudojamą turtą pagal nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos duomenis, visus įmonės dokumentus, buhalterinės apskaitos registrus ir kitą įmonės informaciją, susijusią su jos veikla (JANĮ 26 straipsnio 3 dalies 2 punktas, 57 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktai). Išaiškintina, kad valdymo organams, nustatytu terminu neperdavus nemokumo administratoriui nurodyto turto ir (ar) informacijos, teismas gali jiems skirti iki vienos MMA dydžio baudą už kiekvieną pareigos nevykdymo dieną (JANĮ 57 straipsnio 3 dalis).

16.       JANĮ 41 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad kreditoriai savo reikalavimus ir jų pagrindimo dokumentus per 30 dienų nuo teismo nutarties iškelti nemokumo bylą paskelbimo priežiūros institucijos interneto svetainėje dienos pateikia paskirtam nemokumo administratoriui, taip pat nurodo, kaip yra užtikrintas šių reikalavimų įvykdymas (JANĮ 26 straipsnio 1 dalies 4 punktas).

17.       Vadovaujantis JANĮ 3 straipsnio 4 dalimi, 27 straipsnio 2 dalies 2, 3, 5 punktais, paskirtas nemokumo administratorius įpareigotinas, gavęs duomenis apie kituose teismuose nagrinėjamas bylas, kuriose atsakovei pareikšti turtiniai reikalavimai arba kuriose turtinius reikalavimus yra pareiškusi atsakovė, taip pat apie ikiteisminius tyrimus ar baudžiamąsias bylas, kuriose pareikšti atsakovės kreditorių civiliniai ieškiniai ar areštuotas atsakovės turtas, ar antstoliams pateiktus vykdomuosius dokumentus dėl išieškojimo iš bendrovės, kuriai iškelta bankroto byla, nedelsiant apie tai informuoti teismą raštu.

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo 3 straipsnio 4 punktu, 15 straipsnio 2 dalimi, 19 straipsnio 3 dalimi, 21 straipsnio 2 dalimi, 22 straipsnio 3 dalies 4 punktu ir 4 dalimi, 23 ir 25 straipsniais, Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 179 straipsnio 3 dalimi, 290–292 straipsniais, teismas

 

n u t a r i a :

 

ieškovės Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos pareiškimą dėl bankroto bylos iškėlimo atsakovei uždarajai akcinei bendrovei „CHK Investment“ tenkinti.

Iškelti atsakovei uždarajai akcinei bendrovei „CHK Investment“ (juridinio asmens kodas 301840715, registruotos buveinės adresas Vilnius, Mindaugo g. 44-15) bankroto bylą.

Atsakovės uždarosios akcinės bendrovės „CHK Investment“ nemokumo (bankroto) administratoriumi paskirti uždarąją akcinę bendrovę ,,Mokumo atkūrimas“ (bankroto administravimo paslaugas teikiančių asmenų sąrašo Nr. N-JA0169, adresas Kauno m. sav. Kauno m. Gedimino g. 47-R1, el. p. savickasmindaug@yahoo.com).

Nustatyti nemokumo administratoriui UAB ,,Mokumo atkūrimas“ 3 650 Eur (5 MMA) bazinį atlygį už bankroto proceso administravimą.

Taikyti atsakovės uždarosios akcinės bendrovės „CHK Investment“ (juridinio asmens kodas 301840715) nekilnojamajam turtui, prie trumpalaikio turto priskiriamam nekilnojamam turtui ar turtinėms teisėms areštą, galiojantį iki šios nutarties įsiteisėjimo dienos.

Nutarties dalį dėl nekilnojamo turto, prie trumpalaikio turto priskiriamo nekilnojamojo turto ar turtinių teisių arešto vykdyti skubiai.

Išaiškinti atsakovės uždarosios akcinės bendrovės „CHK Investment“ kreditoriams, kad kreditoriai savo reikalavimus ir jų pagrindimo dokumentus per 30 dienų nuo teismo nutarties iškelti nemokumo bylą paskelbimo priežiūros institucijos interneto svetainėje dienos pateikia paskirtam nemokumo administratoriui, taip pat nurodo, kaip yra užtikrintas šių reikalavimų įvykdymas

Nustatyti atsakovės uždarosios akcinės bendrovės „CHK Investment“ valdymo organams 15 kalendorinių dienų terminą, skaičiuojamą nuo nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos, per kurį valdymo organai privalo perduoti paskirtam nemokumo administratoriui UAB ,,Mokumo atkūrimas“: juridinio asmens valdomą ir naudojamą turtą pagal nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos duomenis; visus juridinio asmens dokumentus, buhalterinės apskaitos registrus ir kitą juridinio asmens informaciją, susijusią su jo veikla.

Išaiškinti, kad nustatytu terminu neperdavus nemokumo administratoriui nurodyto turto ir (ar) informacijos, teismas gali skirti valdymo organams iki vienos MMA dydžio baudą už kiekvieną pareigos nevykdymo dieną.

Nutarties kopijas ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo jos priėmimo išsiųsti atsakovei uždarajai akcinei bendrovei „CHK Investment“, nemokumo administratoriui UAB ,,Mokumo atkūrimas“, ieškovei, Turto arešto aktų registrui, Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos.

Įsiteisėjusios nutarties kopijas ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo jos įsiteisėjimo išsiųsti Juridinių asmenų registro tvarkytojui, antstoliams, kuriems yra pateikti vykdomieji dokumentai dėl išieškojimo iš atsakovės ar dėl jos turto arešto, teismams, nagrinėjantiems bylas, kuriose atsakovei pareikšti turtiniai reikalavimai arba kuriose turtinius reikalavimus yra pareiškęs pats juridinis asmuo, Garantinio fondo administratoriui, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybai, Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos.

Įpareigoti bankrutuojančios uždarosios akcinės bendrovės „CHK Investment“ nemokumo administratorių UAB ,,Mokumo atkūrimas“, gavus duomenis apie kituose teismuose nagrinėjamas bylas, kuriose šiam juridiniam asmeniui pareikšti turtiniai reikalavimai arba kuriose turtinius reikalavimus yra pareiškęs pats juridinis asmuo, taip pat apie ikiteisminius tyrimus ar baudžiamąsias bylas, kuriose pareikšti juridinio asmens kreditorių civiliniai ieškiniai ar areštuotas juridinio asmens turtas, ar antstoliams pateiktus vykdomuosius dokumentus dėl išieškojimo iš bendrovės, kuriai iškelta bankroto byla, nedelsiant apie tai informuoti teismą raštu.

Nutarties dalis dėl nemokumo administratoriaus paskyrimo ir bazinio atlygio už bankroto proceso administravimą neskundžiama, kita nutarties dalis per 7 dienas nuo jos patvirtintos kopijos įteikimo dienos atskiruoju skundu gali būti skundžiama Lietuvos apeliaciniam teismui, atskirasis skundas paduodamas per Vilniaus apygardos teismą.

 

 

Teisėja                                                                                                  Rūta Latvelė