Civilinė byla Nr. eB2-1119-934/2021

Teisminio proceso Nr. 2-55-3-01152-2020-8

Procesinio sprendimo kategorija 3.2.3.2

                                                                                                                                       (S)

img1 

 

VILNIAUS APYGARDOS TEISMAS

 

N U T A R T I S

 

2021 m. birželio 8 d.

Vilnius

 

Vilniaus apygardos teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjas Žilvinas Terebeiza,

rašytinio proceso tvarka išnagrinėjęs restruktūrizuojamos uždarosios akcinės bendrovės „StatVilsta“ nemokumo administratorės uždarosios akcinės bendrovės „Restruktūrizuoju.lt“ prašymą dėl restruktūrizavimo bylos nutraukimo,

n u s t a t ė :

Vilniaus apygardos teismo 2020-10-20 nutartimi iškelta uždarosios akcinės bendrovės (toliau – UAB) „StatVilsta“ restruktūrizavimo byla, nemokumo (restruktūrizavimo) administratore paskirta UAB  „Restruktūrizuoju.lt“ (1 t., b. l. 38-46). Nutartis įsiteisėjo 2020-10-30. Vilniaus apygardos teismo 2021-01-14 nutartimi patvirtintas, o 2021-01-27 ir 2021-02-23 nutartimis patikslintas RUAB „StatVilsta“ kreditorių finansinių reikalavimų sąrašas (1 t., b. l. 188-190, 2 t., b. l. 4-6, 32-35)

Teismas 2021-03-01 rezoliucija tenkino nemokumo administratorės prašymą ir pratęsė terminą restruktūrizavimo plano projektui pateikti iki 2020-04-30.

2021-05-03 teisme gautas nemokumo administratorės prašymas nutraukti RUAB „StatVilsta“ restruktūrizavimo bylą Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo (toliau – JANĮ) 114 straipsnio 1 dalies 1 punkto pagrindu, t. y. nustatytu terminu nepateikus restruktūrizavimo plano (2 t., b. l. 50). Nemokumo administratorė nurodė, kad per nustatytą terminą įmonė nerado kompromiso su kreditoriais dėl skolų grąžinimo grafiko, todėl nemokumo administratorei nebuvo pateiktas įmonės restruktūrizavimo planas.

Vilniaus apygardos teismo 2021-05-04 nutartimi nutarta dėl RUAB „StatVilsta“ restruktūrizavimo bylos nutraukimo ir bankroto bylos iškėlimo spręsti rašytinio proceso tvarka 2021-05-28, 10.00 val., RUAB „StatVilsta“ ir nemokumo administratorei UAB „Restruktūrizuoju.lt“ nustatytas terminas iki 2021-05-18 raštu išdėstyti poziciją ir argumentus bei pateikti įrodymus dėl RUAB „StatVilsta“ bankroto bylos iškėlimo sąlygų, RUAB „StatVilsta“ vadovas įpareigotas pateikti teismui šiuos duomenis ir dokumentus: 1) aktualius juridinio asmens kreditorių ir skolininkų sąrašus; 2) juridinio asmens finansinių ataskaitų rinkinį už laikotarpį nuo ataskaitinių finansinių metų pradžios iki nemokumo administratorės pareiškimo dėl restruktūrizavimo bylos nutraukimo pateikimo dienos ir praėjusių finansinių metų finansinių ataskaitų rinkinį, jeigu jis nėra pateiktas Juridinių asmenų registro tvarkytojui; 3) kitą informaciją, reikšmingą sprendžiant dėl įmonės (ne)mokumo (2 t., b. l. 54-55).

2021-05-18 nemokumo administratorė pateikė rašytinius paaiškinimus dėl bankroto bylos iškėlimo, kuriuose nurodė, kad dėl įmonės nemokumo bus galima spręsti tik tuomet, kai įmonės vadovas pateiks finansinsinės atskaitomybės dokumentus (2 t., b. l. 71). Nemokumo administratorė palaikė prašymą dėl restruktūrizavimo bylos nutraukimo, o klausimą dėl bankroto bylos iškėlimo prašė spręsti teismo nuožiūra.

2021-05-18 atsakovė pateikė atsiliepimą dėl restruktūrizavimo bylos nutraukimo ir bankroto bylos iškėlimo, kuriuo prašė nutraukti RUAB „StatVilsta“ restruktūrizavimo bylą, tačiau atsisakyti iškelti bankroto bylą (2 t., b. l. 57-58). Atsiliepime nurodė, jog RUAB „StatVilsta“ gali vykdyti turtines prievoles, tačiau susidūrė su laikinais finansiniais sunkumais. Pažymėjo, jog didžiausią įmonės turtą sudaro gautinos sumos, kurias atgavusi, bendrovė turėtų galimybę padengti didelę dalį finansinių įsipareigojimų. Akcentavo, jog įmonė vykdo veiklą, todėl sieks grąžinti skolas iš veiklos gaunamomis pajamomis.

Restruktūrizavimo byla nutrauktina, keltina bankroto byla.

2020-01-01 įsigaliojus JANĮ, neteko galios Lietuvos Respublikos įmonių restruktūrizavimo įstatymas (toliau – ĮRĮ) su visais pakeitimais ir papildymais (JANĮ 153 straipsnis). Nagrinėjamu atveju įmonės restruktūrizavimo procedūra inicijuota ir restruktūrizavimo byla iškelta galiojant JANĮ, todėl klausimas dėl restruktūrizavimo bylos nutraukimo spręstinas vadovaujantis JANĮ nuostatomis.

Pagal JANĮ 114 straipsnio 1 dalį teismas nutraukia restruktūrizavimo bylą, jeigu yra nors vienas iš šių pagrindų: 1) nustatytais terminais nepateikiamas restruktūrizavimo planas; 2) teismas nepatvirtina restruktūrizavimo plano; 3) nevykdomas arba netinkamai vykdomas restruktūrizavimo planas; 4) juridinis asmuo nemoka visų ar dalies mokesčių; 5) nepateikiama galutinė restruktūrizavimo ataskaita.

Nemokumo administratorė pateikė prašymą nutraukti RUAB „StatVilsta“ restruktūrizavimo bylą JANĮ 114 straipsnio 1 dalies 1 punkto pagrindu – nustatytu terminu nepateikus restruktūrizavimo plano.

Nagrinėjamu atveju teismo 2021-03-01 rezoliucija patenkinus nemokumo administratorės prašymą, terminas restruktūrizavimo plano projektui pateikti buvo pratęstas iki 2021-04-30. Kartu su prašymu nutraukti restruktūrizavimo bylą nemokumo administratorė pateikė atsakovės direktoriaus 2021-04-15 nemokumo administratorei siųstą pranešimą, kuriame nurodoma, kad atsakovei nepavyksta rasti kompromiso su didžiausiais kreditoriais, nuo kurių priklauso restruktūrizavimo plano tvirtinimas (2 t., b. l. 51). Šios nutarties priėmimo metu terminas restruktūrizavimo planui pateikti jau yra pasibaigęs, restruktūrizavimo planas teismui nebuvo pateiktas. Nurodyta aplinkybė sudaro savarankišką pagrindą nutraukti įmonės restruktūrizavimo bylą (JANĮ 114 straipsnio 1 dalies 1 punktas).

JANĮ 114 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad teismas nutraukia restruktūrizavimo bylą ir ta pačia nutartimi iškelia bankroto bylą, jeigu padaro pagrįstą išvadą, kad juridinis asmuo yra nemokus ir yra bent vienas JANĮ 114 straipsnio 1 dalyje nustatytų pagrindų.

Teismas, siekdamas visapusiškai, išsamiai ir objektyviai išsiaiškinti su įmonės nemokumu susijusias bylos aplinkybes, 2021-05-04 nutartimi nustatė RUAB „StatVilsta“ ir nemokumo administratorei terminą iki 2021-05-18 raštu išdėstyti poziciją ir argumentus bei pateikti įrodymus dėl įmonės bankroto bylos iškėlimo sąlygų (2 t., b. l. 54-55). Teismas taip pat įpareigojo RUAB „StatVilsta“ vadovą iki 2021-05-18 pateikti teismui šiuos duomenis ir dokumentus: 1) aktualius juridinio asmens kreditorių ir skolininkų sąrašus; 2) juridinio asmens finansinių ataskaitų rinkinį už laikotarpį nuo ataskaitinių finansinių metų pradžios iki nemokumo administratorės pareiškimo dėl restruktūrizavimo bylos nutraukimo pateikimo dienos ir praėjusių finansinių metų finansinių ataskaitų rinkinį, jeigu jis nėra pateiktas Juridinių asmenų registro tvarkytojui; 3) kitą informaciją, reikšmingą sprendžiant dėl įmonės (ne)mokumo.

Nemokumo administratorė 2021-05-18 raštu informavo teismą, kad palaiko savo prašymą nutraukti RUAB „StatVilsta“ restruktūrizavimo bylą, tačiau neturi galimybės pateikti pozicijos dėl bankroto bylos iškėlimo, kadangi dėl įmonės nemokumo bus galima spręsti tik tuomet, kai įmonės vadovas pateiks finansinsinės atskaitomybės dokumentus (2 t., b. l. 71).

RUAB „StatVilsta“ vadovas 2021-05-18 teismui pateikė RUAB „StatVilsta“ kreditorių ir debitorių sąrašus, 2020-12-31 ir 2021-04-30 įmonės balansus bei pelno (nuostolių) ataskaitas (2 t., b. l. 59-70). 

Pagal JANĮ 21 straipsnio 2 dalį bankroto byla keliama, jeigu juridinis asmuo yra nemokus ir jam nėra keliama restruktūrizavimo byla. Įmonės nemokumo sąvoka apibrėžta JANĮ 2 straipsnio 7 dalyje, kur nurodyta, kad įmonės nemokumas – juridinio asmens būsena, kai juridinis asmuo laiku negali vykdyti turtinių prievolių arba juridinio asmens įsipareigojimai viršija jo turto vertę. Nagrinėjamu atveju atsakovė prašo nekelti jai bankroto bylos, todėl būtent jai tenka pareiga įrodyti, kad yra moki ir gali vykdyti turtines prievoles (CPK 12 straipsnis, 178 straipsnis, JANĮ 20 straipsnio 2 dalis).

RUAB „StatVilsta“ pateikė finansinės atskaitomybės dokumentus už 2020 metus, iš kurių nustatytas, kad atsakovė 2020-12-31 turėjo turto už 556 572,00 Eur, kurio didžiąją dalį sudarė trumpalaikis turtas (551 153,00 Eur) (2 t., b. l. 65-66). Mokėtinos sumos ir kiti įsipareigojimai 2020-12-31 sudarė 645 169,00 Eur, visos mokėtinos sumos ir kiti įsipareigojimai – per vienerius metus mokėtinos sumos ir kiti trumpalaikiai įsipareigojimai. Įmonės įsipareigojimai, lyginant su praėjusiu ataskaitiniu laikotarpiu, išaugo nuo 577 104,00 Eur iki 645 169,00 Eur. 2020-12-31 pelno (nuostolių) ataskaitos duomenimis, 2020 metais įmonė veikė nuostolingai, patirdama 330 634,00 Eur nuostolių (2 t., b. l. 67). Įmonės patiriami nuostoliai, lyginant su praėjusiu ataskaitiniu laikotarpiu, padidėjo nuo 152 320,00 Eur iki 330 634,00 Eur. 2021-04-30 balanso duomenimis, 2021-04-30 atsakovė turėjo turto už 563 760,00 Eur, praktiškai visą įmonės turtą sudarė trumpalaikis turtas (559 037,00 Eur) (2 t., b. l. 68-69). Mokėtinos sumos ir kiti įsipareigojimai 2021-04-30 sudarė 716 071,00 Eur, visos mokėtinos sumos ir kiti įsipareigojimai – per vienerius metus mokėtinos sumos ir kiti trumpalaikiai įsipareigojimai. Įmonės įsipareigojimai, lyginant su 2020-12-31 balanso duomenimis, išaugo nuo 645 169,00 Eur iki 716 071,00 Eur. 2021-04-30 pelno (nuostolių) ataskaitos duomenimis, 2021-04-31 įmonė veikė nuostolingai, patirdama 63 719,00 Eur nuostolių (2 t., b. l. 70). Įmonės patiriami nuostoliai, lyginant su 2020-12-31 pelno (ataskaitos) duomenimis, sumažėjo nuo 330 634,00 Eur iki 63 719,00 Eur.

RUAB „StatVilsta“ pateikė duomenis apie įmonės skolas kreditoriams, iš kurių nustatyta, kad 2021-05-18 atsakovės skolos tiekėjams siekė 503 365,77 Eur, iš kurių didžioji dalis (430 826,92 Eur) pradelstos daugiau nei 90 dienų (2 t., b. l. 59-61). Kitos atsakovės mokėtinos sumos 2021-05-18 sudarė 102 759,75 Eur, darbo užmokesčio skolos – 24 792,40 Eur, skola Sodrai – 51 867,30 Eur, skolos antstoliams pagal vykdomuosius raštus – 1 653,48 Eur, skola kredito įstaigai – 18 313,97 Eur. Atsakovės pateikti duomenys apie įsiskolinimus kreditoriams patvirtina, jog įmonė nepadengia net nedidelių skolų.

Atsakovė pateikė duomenis, kad debitorių skolos įmonei sudaro 504 956,39 Eur sumą (2 t., b. l. 64), didžioji dalis skolų (380 148,35 Eur) pradelstos daugiau nei 90 dienų, tačiau byloje nėra duomenų apie tai, jog atsakovė siekia atgauti debitorių skolas ar yra inicijavusi teisminius procesus dėl skolų priteisimo. Tokių duomenų nepatvirtina ir teismų informacinės sistemos „Liteko“ duomenys (CPK 179 straipsnio 3 dalis). Atsakovės pateikti duomenys apie tai, jog iš pirkėjų ji gavo išankstinius mokėjimus 13 319,24 Eur sumai (2 t., b. l. 62), o pati sumokėjo tiekėjams 41 741,15 Eur sumą (2 t., b. l. 63), patvirtina, jog atsakovė toliau vykdo veiklą, tačiau nepatvirtina atsakovės mokumo. Kaip minėta, atsakovės įsipareigojimai kreditoriams tik didėja, byloje nėra duomenų, jog atsakovė padengė ar dengia bent dalį skolų kreditoriams. Aukščiau nurodyti duomenys apie nuostolingą atsakovės veiklą, taip pat paneigia atsakovės teiginius, jog ji sieks grąžinti skolas iš veiklos gaunamomis pajamomis.

Atsižvelgęs į aukščiau išdėstytas aplinkybes, teismas daro išvadą, jog UAB „StatVilsta“ laiku nevykdo turtinių prievolių, įmonės pradelsti įsipareigojimai viršija jos turto vertę, byloje nėra duomenų, kad UAB „StatVilsta“ finansiniai sunkumai yra laikini ir jos finansinė padėtis artimiausiu metu galėtų pagerėti, todėl konstatuotinas RUAB „StatVilsta“ nemokumas.

Nutartimi, kuria iškeliama nemokumo byla, kartu paskiriamas nemokumo administratorius (JANĮ 34 straipsnio 7 dalis). Vadovaujantis Nemokumo administratorių atrankos taisyklėmis ir naudojantis atrankos programa (JANĮ 34 straipsnio 3 dalis) atrinktas nemokumo administratorius Jonas Vaisiauskas (sąrašo Nr. B-FA084), kuris pareiškė sutikimą teikti atsakovei administravimo paslaugas nemokumo procese. Duomenų, kad administratoriaus kandidatūra prieštarautų imperatyvioms JANĮ 37 straipsnio normoms, teismas neturi. Teismo nutartis paskirti nemokumo administratorių neskundžiama (JANĮ 40 straipsnio 2 dalis).

Vadovaujantis JANĮ 26 straipsnio 3 dalies 1 punktu, jeigu teismas kelia nemokumo bylą, teismo nutartyje papildomai nurodoma bazinio atlygio už bankroto proceso administravimą nemokumo administratoriui suma. JANĮ 77 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad bazinis atlygis už bankroto proceso administravimą yra atlygio nemokumo administratoriui dalis už visą bankroto proceso administravimo laikotarpį ir jo sumą nustato teismas, vadovaudamasis Vyriausybės patvirtintais atlygio už bankroto proceso administravimą dydžiais. Paaiškėjus naujoms aplinkybėms, teismas motyvuotu nemokumo administratoriaus arba kreditorių susirinkimo prašymu turi teisę pakeisti nustatytą bazinio atlygio už bankroto proceso administravimą sumą (JANĮ 77 straipsnio 3 dalis). 

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019-09-04 nutarimu Nr. 924 „Dėl Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo įgyvendinimo“ nustatyta, kad bazinio atlygio dydis negali būti mažesnis už 5 MMA ir didesnis už 50 MMA. Atsižvelgiant į bankroto iškėlimo dienai turimus duomenis apie įmonę, nemokumo administratoriui nustatytinas 3 210,00 Eur (5 MMA, t.y. 5 x 642,00 Eur) bazinis atlygis, kuris gali būti keičiamas JANĮ 77 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka.

Iškėlus bankroto bylą, iki šios nutarties įsiteisėjimo dienos areštuotinas įmonės ilgalaikis turtas, prie trumpalaikio turto priskiriamas nekilnojamasis turtas ar turtinės teisės (JANĮ 26 straipsnio 3 dalies 3 punktas).

Įmonės valdymo organams nustatytinas 15 dienų terminas nuo nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos perduoti nemokumo administratoriui įmonės valdomą ir naudojamą turtą pagal nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos duomenis, visus įmonės dokumentus, buhalterinės apskaitos registrus ir kitą įmonės informaciją, susijusią su jos veikla (JANĮ 26 straipsnio 3 dalies 2 punktas, 57 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktai). Išaiškintina, kad valdymo organams, nustatytu terminu neperdavus nemokumo administratoriui nurodyto turto ir (ar) informacijos, teismas gali jiems skirti iki vienos MMA dydžio baudą už kiekvieną pareigos nevykdymo dieną (JANĮ 57 straipsnio 3 dalis).

Pagal JANĮ įstatymo 41 straipsnio 1 dalies nuostatas, kreditoriai savo reikalavimus ir jų pagrindimo dokumentus per 30 dienų nuo teismo nutarties iškelti nemokumo bylą paskelbimo priežiūros institucijos interneto svetainėje dienos pateikia paskirtam nemokumo administratoriui, taip pat nurodo, kaip yra užtikrintas šių reikalavimų įvykdymas.

Teismas, vadovaudamasis JANĮ 21 straipsnio 2 dalimi, 114 straipsnio 3 dalimi, CPK 290–291 straipsniais,

n u t a r i a :

Nutraukti RUAB „StatVilsta“ (juridinio asmens kodas 125440955, registracijos adresas: Justiniškių g. 14, Vilnius) restruktūrizavimo bylą.

Iškelti UAB „StatVilsta“ (juridinio asmens kodas 125440955, registracijos adresas: Justiniškių g. 14, Vilnius) nemokumo (bankroto) bylą.

Įmonės nemokumo administratoriumi paskirti Joną Vaisiauską (sąrašo Nr. B-FA084).

Areštuoti visą UAB „StatVilsta“ (juridinio asmens kodas 125440955, registracijos adresas: Justiniškių g. 14, Vilnius) ilgalaikį turtą, prie trumpalaikio turto priskiriamą nekilnojamąjį turtą ar turtines teises. Turto areštas galioja iki šios nutarties įsiteisėjimo dienos.

Nustatyti 15 dienų nuo nutarties iškelti nemokumo bylą įsiteisėjimo dienos terminą, per kurį netekę įgaliojimų bankrutuojančios įmonės valdymo organai privalo perduoti paskirtam nemokumo administratoriui juridinio asmens valdomą ir naudojamą turtą pagal nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos duomenis; visus juridinio asmens dokumentus, buhalterinės apskaitos registrus ir kitą juridinio asmens informaciją, susijusią su jo veikla (toliau – juridinio asmens informacija), perduoti administratoriui įmonės turtą pagal balansą, sudarytą nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos duomenimis, ir visus dokumentus.

Išaiškinti, kad valdymo organams nustatytu terminu neperdavus nemokumo administratoriui nurodyto turto ir (ar) informacijos, teismas gali skirti jiems iki vienos MMA dydžio baudą už kiekvieną pareigos nevykdymo dieną.

Išaiškinti, kad kreditoriai, per 30 dienų terminą nuo teismo nutarties iškelti nemokumo bylą paskelbimo Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos interneto svetainėje dienos, gali pateikti paskirtam nemokumo administratoriui savo reikalavimus ir jų pagrindimo dokumentus, kartu nurodant, kaip yra užtikrintas šių reikalavimų įvykdymas.

Įpareigoti restruktūrizavimo administratorę UAB „Restruktūrizuoju.lt“ per 3 dienas nuo nutarties gavimo informuoti kreditorius apie priimtą nutartį, pateikiant teismui tai patvirtinančius rašytinius įrodymus.

Nutarties dalį dėl turto arešto vykdyti skubiai.

Priimtą nutartį išsiųsti restruktūrizavimo administratorei UAB „Restruktūrizuoju.lt“, atsakovei UAB „StatVilsta“, paskirtam nemokumo administratoriui Jonui Vaisiauskui, Turto areštų aktų registrui, Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

Įsiteisėjusią nutartį išsiųsti VĮ Registrų centrui, Turto arešto aktų registrui, Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos Alytaus skyriui.

Ne vėliau kaip kitą dieną nuo nutarties iškelti nemokumo bylą įsiteisėjimo dienos įsiteisėjusią teismo nutartį dėl nemokumo bylos iškėlimo išsiųsti Juridinių asmenų nemokumo įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 2-5 punktuose nurodytiems subjektams.

Nutartis per 7 dienas nuo nutarties patvirtintos kopijos įteikimo dienos gali būti skundžiama Lietuvos apeliaciniam teismui, atskirąjį skundą paduodant per Vilniaus apygardos teismą.

 

 

Teisėjas                                                                            Žilvinas Terebeiza