Civilinė byla Nr. eB2-183-650/2024                                          Teisminio proceso Nr. 2-58-3-00160-2023-2

Procesinio sprendimo kategorijos: 3.1.18.3.; 3.2.3.2.; 3.2.7.1.; 3.4.3.4. (S)

 

img1 

 

ŠIAULIŲ APYGARDOS TEISMAS

 

N U T A R T I S

 

2024 m. sausio 11 d.

Šiauliai

 

Šiaulių apygardos teismo Civilinių bylų skyriaus teisėja  Alma Jurgelienė teismo posėdyje rašytinio proceso tvarka išnagrinėjo pareiškėjos Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau ir VMI) pareiškimą dėl bankroto bylos iškėlimo atsakovei uždarajai akcinei bendrovei (toliau ir UAB) „Gaudi“.

 

Teismas

 

n u s t a t ė :

 

1.       Pareiškėja Valstybinė mokesčių inspekcija prašo iškelti UAB „Gaudi“ nemokumo bylą. Nurodė, kad atsakovės UAB „Gaudi“ įsiskolinimas 2023 m. lapkričio 16 d. sudarė 21795,67 Eur. Tvirtino, kad priverstinai išieškoti mokestinės nepriemokos nepavyko, bendrovės vardu jokio turto nėra.

 

2.       Atsakovei UAB „Gaudi“ pareiškimo dėl bankroto bylos iškėlimo bei pranešimo dėl atsiliepimo pateikimo kopija buvo įteikiama keliais būdais: tiek buveinės adresu Mažeikių mieste Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso (toliau – ir CPK) 123 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka, tiek atsakovės vadovui jo gyvenamosios vietos adresu Vilniuje, atsiliepimas į pareiškimą nepateiktas. Be to atsakovė apie teismo posėdį dėl bankroto bylos kėlimo informuota viešo paskelbimo būdu (CPK 130 straipsnio nuostatos), jokių prašymų teismui nepateikta.

 

Pareiškimas dėl nemokumo bylos iškėlimo tenkintinas.

 

3.       JANĮ 4 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatyta, kad nemokumo procesą inicijuoti turi teisę kreditorius, kuriam prievolės įvykdymo terminas yra suėjęs. Pareiškėja nurodė, kad yra atsakovės kreditorė ir 2023 m. lapkričio 16 d. duomenimis, UAB „Gaudi“ mokestinė nepriemoka siekė 21795,67 Eur. Teismas sprendžia, kad pareiškėja turi teisę JANĮ nuostatų tvarka pateikti pareiškimą dėl nemokumo bylos kėlimo (JANĮ 4 straipsnio 1 dalies 2 punktas).

 

4.       Vadovaujantis JANĮ 21 straipsnio 2 dalimi, bankroto byla keliama, jeigu juridinis asmuo yra nemokus ir jam nėra keliama restruktūrizavimo byla. Byloje nėra duomenų, kad atsakovei keliama restruktūrizavimo byla, todėl sprendžiant klausimą dėl bankroto bylos iškėlimo atsakovei būtina įvertinti, ar atsakovė yra nemoki.

 

5.       Remiantis JANĮ 2 straipsnio 7 dalimi, juridinio asmens nemokumas apibrėžiamas kaip juridinio asmens būsena, kai juridinis asmuo laiku negali vykdyti turtinių prievolių arba juridinio asmens įsipareigojimai viršija jo turto vertę. Nemokumo būsenai konstatuoti yra būtina bent viena iš nurodytų sąlygų: 1) negalėjimas laiku įvykdyti turtinių prievolių; 2) juridinio asmens įsipareigojimai viršija jo turto vertę.

 

6.       Kasacinio teismo praktikoje pažymima, kad juridinio asmens nemokumas sietinas ir su kitais rimtais finansiniais sunkumais, kuriuos atspindi tokie požymiai: juridinis asmuo nebevykdo įstatuose apibrėžtos veiklos arba vykdoma veikla ilguoju periodu kuria tik nuostolius ir nėra perspektyvų atkurti įprastos veiklos vykdymą ir stabilizuoti padėtį; juridinis asmuo sistemiškai nevykdo savo įsipareigojimų kreditoriams; juridinis asmuo neturi turto, kuris būtų pakankamas kreditorių finansiniams reikalavimams patenkinti. Pateikdamas tokius nemokumo požymius, kasacinis teismas nurodė, kad juridinio asmens nemokumo būsena yra siejama būtent su ilgalaikiais ir rimtais finansiniais sunkumais, užkertančiais kelią vykdyti įprastą ūkinę komercinę ar kitą įstatuose apibrėžtą veiklą ir reikalaujančiais kraštutinių priemonių taikymo priverstinai nutraukiant tokio asmens veiklą ir likviduojant jį per bankroto procedūrų vykdymą. Rimtiems finansiniams sunkumams, kaip nemokumo būsenos pagrindui, konstatuoti nepakanka nustatyti pavienių ir (ar) atsitiktinių įsipareigojimų kreditoriams nevykdymo atvejų – turi būti nustatytas tokių atvejų pakartotinumas, tęstinumas ir pastovumas (žr. pvz.: Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2019 m. gegužės 20 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-105-684/2019).

 

7.       Būtent įmonė, kuriai inicijuojama bankroto byla, turi pateikti įrodymus, pagrindžiančius jos pakankamą finansinę padėtį (žr. pvz.: Lietuvos apeliacinio teismo 2020 m. rugpjūčio 20 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e2-1342-585/2020). Atitinkamų duomenų, įrodančių, kad įmonė vykdo veiklą bei jos finansinė padėtis neatitinka nemokios įmonės būsenos, nepateikimas pirmosios instancijos ar apeliacinės instancijos teismui leidžia tokią įmonę pripažinti nemokia paties teismo iniciatyva surinktų duomenų pagrindu, net jeigu jie nėra pakankamai išsamūs, o išsamesnių į bylą nepateikta (žr. pvz.: Lietuvos apeliacinio teismo 2015 m. rugpjūčio 13 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e2-1526-943; 2018 m. rugpjūčio 16 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e2-1426-823/2018; 2022 m. gruodžio 20 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e2-1258-450/2022).

 

8.       Teismas įvertina atsakovės finansinę būklę ir gyvybingumą pagal pareiškėjos pateiktus bei iš viešųjų registrų gautus duomenis. Iš UAB „ Gaudi“ 2020-12-31 sutrumpinto balanso nustatyta, kad bendrovė deklaravo 117986 Eur vertės turtą ir 223681 Eur mokėtinas sumas ir trumpalaikius įsipareigojimus. 2020 m. pelno nuostolių ataskaitoje matyti, kad 2019 m. bendrovė turėjo 95 060 Eur nuostolių. VĮ Registrų centro duomenimis, bendrovė registruoto nekilnojamojo turto neturi. VĮ „Regitra“ duomenimis, įmonė transporto priemonių neturi. „SODRA“ duomenimis 2024-01-11 dieną įmonė neturi dirbančių asmenų (apdraustųjų). Teismų informacinės sistemos Liteko duomenimis, Vilniaus apygardos teismo 2021 m. gegužės 12 d. sprendimu civilinėje byloje Nr. e2-2252-567/2021 nuspręsta, taikant restituciją, priteisti iš  UAB „Gaudi“ 55 500 Eur, 6 proc. dydžio metines procesines palūkanas nuo priteistos sumos ir  5240,25 Eur bylinėjimosi išlaidas ieškovei UAB „Andrikus“. Vykdant šį teismo sprendimą antstoliui S. D., pagal jo prašymus 2023 m. Telšių apylinkės teisme išnagrinėtos dvi civilinės bylos vykdymo procese, kuriose atsakovės UAB „Gaudi“ vadovui V. R. skirtos baudos už antstolio reikalavimų nevykdymą. Pareiškėja (VMI) kreipdamasi į teismą dėl bankroto bylos iškėlimo taip pat pateikė duomenis, kad jai iš UAB „Gaudi“ nepavyko priverstinai išieškoti 21795,67 Eur mokestinės nepriemokos, susidariusios 2022 -2023 m.  

 

9.       Esant prieš tai minėtoms aplinkybėms, teismas sprendžia, kad UAB „Gaudi“ finansinių įsipareigojimų nevykdymas rodo, kad prievolių kreditoriams nevykdymas yra tęstinis ir bendrovė šiuo metu turto ir pajamų, iš kurių gali būti išieškomos skolos, neturi.

 

10.       Pagal byloje esančius rašytinius duomenis galima teigti, kad atsakovės UAB „Gaudi“ įsipareigojimai viršija jos turimo turto vertę, atsakovė laiku nevykdė ir šiuo metu negali vykdyti turtinių prievolių savo kreditoriams. Įvertinęs nurodytas faktines aplinkybes, teismas konstatuoja, kad UAB „Gaudi“ yra nemoki. Duomenų apie vykdomą ūkinę - komercinę veiklą, leidžiančių įvykdyti prievoles ateityje, nenustatyta, įmonei nėra keliama restruktūrizavimo byla, aplinkybių, kurių pagrindu būtų galima atsisakyti kelti bankroto bylą, byloje nenustatyta, todėl yra pagrindas iškelti UAB „Gaudi“ bankroto bylą (JANĮ 21 straipsnio 2 dalis).

 

11.       Pagal JANĮ 34 straipsnio 7 dalies nuostatas teismas nutartimi iškelti bankroto bylą kartu paskiria ir nemokumo administratorių. Vadovaujantis Nemokumo administratorių atrankos taisyklėmis ir naudojantis atrankos programa (JANĮ 34 straipsnio 3 dalis), atrinkta  nemokumo administratorė M. V. (sąrašo eilės Nr.N-FA0127), kuri  pareiškė sutikimą teikti atsakovei administravimo paslaugas nemokumo procese. Duomenų, kad administratorės kandidatūra prieštarautų imperatyvioms JANĮ 37 straipsnio normoms, teismas neturi. Teismo nutartis paskirti nemokumo administratorių neskundžiama (JANĮ 40 straipsnio 2 dalis).

 

12.       Vadovaujantis JANĮ 26 straipsnio 3 dalies 1 punktu, jeigu teismas kelia bankroto bylą, teismo nutartyje papildomai nurodoma bazinio atlygio už bankroto proceso administravimą nemokumo administratoriui suma. JANĮ 77 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad bazinis atlygis už bankroto proceso administravimą yra atlygio nemokumo administratoriui dalis už visą bankroto proceso administravimo laikotarpį ir jo sumą nustato teismas, vadovaudamasis Vyriausybės patvirtintais atlygio už bankroto proceso administravimą dydžiais, nustatytais atsižvelgiant į JANĮ 34 straipsnio 4 dalies 1 punkte nurodytus juridinį asmenį apibūdinančius kriterijus. Paaiškėjus naujoms aplinkybėms, teismas, motyvuotu nemokumo administratoriaus arba kreditorių susirinkimo prašymu, turi teisę pakeisti nustatytą bazinio atlygio už bankroto proceso administravimą sumą (JANĮ 77 straipsnio 3 dalis).

 

13.       Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2019 m. rugsėjo 4 d. nutarimo Nr. 924 Dėl Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo įgyvendinimo (redakcija nuo 2019 m. gruodžio 21 d.) 2.2 punktu patvirtino bazinio atlygio už bankroto proceso administravimą dydžius, kurie nustatomi atsižvelgiantį į JANĮ 34 straipsnio 4 dalies 1 punkte nurodytus juridinį asmenį apibūdinančius kriterijus (nekilnojamąjį ir kilnojamąjį turtą, gautinas sumas, nematerialų turtą, kitą turtą, kreditorių reikalavimų dydį ir skaičių, taikomą jurisdikciją), taikant atitinkamus vertės koeficientus. Bazinio atlygio dydis negali būti mažesnis už 5 MMA ir didesnis už 50 MMA. Atsižvelgiant į bankroto iškėlimo dienai turimus duomenis apie įmonę, nemokumo administratoriui nustatytinas minimalus 5 MMA bazinis atlygis.

 

14.       Iškėlus atsakovei bankroto bylą, iki šios nutarties įsiteisėjimo dienos areštuotinas šios įmonės ilgalaikis turtas, prie trumpalaikio turto priskiriamas nekilnojamasis turtas ar turtinės teisės (JANĮ 25 straipsnio 6 dalis, 26 straipsnio 3 dalies 3 punktas).

 

15.       Įmonės valdymo organams nustatytinas 15 dienų terminas nuo nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos perduoti nemokumo administratoriui įmonės valdomą ir naudojamą turtą pagal nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos duomenis, visus įmonės dokumentus, buhalterinės apskaitos registrus ir kitą įmonės informaciją, susijusią su jos veikla (JANĮ 26 straipsnio 3 dalies 2 punktas, 57 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktai). Išaiškintina, kad valdymo organams, nustatytu terminu neperdavus nemokumo administratoriui nurodyto turto ir (ar) informacijos, teismas gali jiems skirti iki vienos MMA dydžio baudą už kiekvieną pareigos nevykdymo dieną (JANĮ 57 straipsnio 3 dalis).

 

16.       Pagal JANĮ 41 straipsnio 1 dalies nuostatas, kreditoriai savo reikalavimus ir jų pagrindimo dokumentus per 30 dienų nuo teismo nutarties iškelti nemokumo bylą paskelbimo priežiūros institucijos interneto svetainėje dienos pateikia paskirtam nemokumo administratoriui, taip pat nurodo, kaip yra užtikrintas šių reikalavimų įvykdymas.

 

17.       Vadovaujantis JANĮ 3 straipsnio 4 dalimi, paskirtas nemokumo administratorius įpareigotinas apie įsiteisėjusią teismo nutartį informuoti JANĮ 27 straipsnio 2 dalies 2–5 punktuose nurodytus subjektus.

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo 21 straipsnio 2 dalimi, Civilinio proceso kodekso 290–291 straipsniais, teismas

 

 

n u t a r i a :

 

Iškelti UAB „Gaudi“ (j. a. k. 300113759, buveinės adresas – Laisvės g. 17-7, Mažeikiai) bankroto bylą.

UAB „Gaudi“ nemokumo administratore paskirti M. V. (a. k. (duomenys neskelbtini) bankroto administravimo paslaugas teikiančių asmenų sąrašo Nr. N-FA0127). adresas: (duomenys neskelbtini), tel. (duomenys neskelbtini), el. paštas (duomenys neskelbtini).

Nustatyti bazinio atlygio už bankroto proceso administravimą nemokumo administratoriui sumą  -5 MMA.

Iki nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos areštuoti UAB „Gaudi“  (j. a. k. 300113759) ilgalaikį turtą, prie trumpalaikio turto priskiriamą nekilnojamąjį turtą ar turtines teises.

Nustatyti UAB „Gaudi“ valdymo organams 15 dienų laikotarpį nuo nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos perduoti bendrovės administratoriui valdomą ir naudojamą įmonės turtą pagal nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos duomenis, taip pat visą juridinio asmens informaciją.

Išaiškinti, kad UAB „Gaudi“ valdymo organams teismo nustatytu terminu neperdavus administratoriui nurodyto turto ir (ar) informacijos, teismas gali jiems skirti iki vienos MMA dydžio baudą už kiekvieną nevykdymo dieną.

Išaiškinti, kad kreditoriai, per 30 dienų terminą nuo teismo nutarties iškelti nemokumo bylą paskelbimo Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie LR finansų ministerijos interneto svetainėje dienos, gali pateikti paskirtam nemokumo administratoriui savo reikalavimus ir jų pagrindimo dokumentus, kartu nurodant, kaip yra užtikrintas šių reikalavimų įvykdymas.

Nustatyti, kad nuo nutarties įsiteisėjimo dienos UAB „Gaudi“ įgyja bankrutuojančio juridinio asmens statusą.

Priimtą nutartį išsiųsti Turto arešto aktų registrui, pareiškėjai VMI, atsakovei UAB „Gaudi“, paskirtam nemokumo administratoriui, Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos.

Įsiteisėjusią nutartį išsiųsti Juridinių asmenų registro tvarkytojui, Turto arešto aktų registrui, Garantinio fondo administratoriui, antstoliui S. D.

Ne vėliau kaip kitą dieną nuo nutarties iškelti nemokumo bylą įsiteisėjimo dienos įsiteisėjusią teismo nutartį dėl nemokumo bylos iškėlimo išsiųsti Juridinių asmenų nemokumo įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 2-5 punktuose nurodytiems subjektams.

Įpareigoti administratorių ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo įsiteisėjusios nutarties iškelti bankroto bylą gavimo dienos šios nutarties kopiją išsiųsti JANĮ 27 straipsnio 3 dalyje nurodytiems subjektams.

Nutartis per 7 dienas nuo jos įteikimo dienos gali būti skundžiama Lietuvos apeliaciniam teismui per Šiaulių apygardos teismą.

 

Teisėja          Alma Jurgelienė